miercuri, 30 noiembrie 2011

GHID :Cum sa pui pe butuci o regie profitabila - Jaful de la RAT Timisoara



“Amintirile ma chinuiesc/ Amintirile ma rascolesc” 
   Articol - Ziarul de Investigatii, 2 iunie 2009



Cum sa pui pe butuci o regie profitabila - Jaful de la RAT Timisoara

Una dintre cele mai importante regii apartinand Consiliului Local Timisoara este pe cale de-a ajunge pe butuci, dupa ce, in ultimii ani, a fost jefuita cu buna stiinta, in special de catre liderii Primariei. Licitatii trucate, achizitii suspecte, bani nerecuperati, chermeze pe banii Regiei, deplasari in grup in tari exotice (China, Malayezia etc). Toate acestea au condus Regia in pragul falimentului.
Cea mai controversata afacere derulata in ultimii ani de catre Regia Autonoma de Transport Timisoara (RATT) este cea legata de achizitionarea a 50 de troleibuze de la firma ceha Skoda Electric, valoarea totala a contractului fiind de 21.390.280 euro, inclusiv TVA. Banii destinati acestei achizitii urmau sa fie luati printr-un credit de catre RATT. Astfel in 2006, Regia obtine un imprumut in valoare de 23 de milioane de euro, din care municipalitatea a garantat 7,3 milioane de euro. Urmatorul pas a fost organizarea unei licitatii in vederea achizitionarii celor 50 de troleibuze. Pana in acel moment lucrurile au fost cat se poate de normale, RATT-ul avand intr-adevar nevoie de o innoire a parcului auto. In vederea organizarii licitatiei s-a format o comisie condusa de catre primarul Gheorghe Ciuhandu. De remarcat faptul ca majoritatea membrilor acestei comisii au fost din primarie, cu toate ca legislatia cere ca societatea contractanta (in cazul de fata RATT-ul) sa aiba cei mai multi membri in comisie.

Intermediarul „Motanul”
Reprezentantul firmei Skoda in aceasta afacere a fost Mihai Marinescu, nume de cod „Motanul”, la acea ora vicepresedinte al PNTCD, asadar coleg de partid cu primarul Gheorghe Ciuhandu si viceprimarul Adrian Orza, acestia din urma pioni importanti ai cazului. El a coordonat de altfel campania electorala a partidului la alegerile parlamentare din 2004, dar si a candidatului Gheorghe Ciuhandu la alegerile prezidentiale. Dosarul de participare a Skoda Electric la licitatie a fost depus la Regie de catre purtatoarea de cuvant a PNTCD Timis. Pentru a nu aparea surprize pe parcurs, urmatorul pas era scoaterea din competitie a firmelor care ar fi putut avea ”indrazneala” sa deranjeze afacerea. Aici a intervenit Comisia de licitatie, condusa de primar. De mentionat ca un rol important l-a avut aici Culita Chis, un personaj cunoscut drept destul de dubios, la acea vreme sef al Biroului Transporturi.
Din start, prevederile Caietului de sarcini se pare ca au fost incalcate grosolan. De exemplu, troleibuzele trebuiau vizionate inainte de licitatie, lucru ce nu s-a intamplat. Mai mult, reprezentantii Ministerului de Finante din Comisia de licitatie au sesizat ca exista unele nereguli, dar s-a trecut peste ele. In fine, dupa nu mai putin de trei incercari, licitatia s-a organizat cu un singur competitor, pe nume Skoda Electric. Ceilalti doi candidati care s-au prezentat au fost exclusi din varii motive. Pretul stabilit, dupa istovitoarea licitatie cu un singur participant, a fost de 359.500 euro fara TVA pe bucata troleibuz. La 50 de troleibuze, valoarea totala a contractului se ridica la 21.390.280 euro, inclusiv TVA.

Se pregateste afacerea

Se parea ca lucrurile au intrat pe un fagas normal, mai ales ca cele doua firme care au vrut sa intre in competitie nu au contestat licitatia. Problemele au inceput din momentul in care cehii au intarziat semnarea contractului. Tergiversarea aceasta avea rostul ei. Cu cat se prelungea semnarea contractului, cu atat se amana si termenul de predare a troleibuzelor. In fine, la data de 5 aprilie 2007, la mai bine de doua luni de la licitatie, a fost semnat si contractul de furnizare nr. 59, garnisit, cum se cuvine, cu sticlele de sampanie. Potrivit contractului, cele 50 de troleibuze urmau sa fie livrate in termen de 180 de zile, cum anuntasera dealtfel si cei din primarie. Mai mult, primarul a introdus in contract si o penalizare pentru Skoda, de 500 de euro pe zi intarziere pentru fiecare unitate, de teama, probabil, a Curtii de Conturi (daca ar fi intarziat toate cele 50 de troleibuze insemna un „venit” de 25.000 de euro pe zi). Cand a venit luna octombrie dar niciun troleibuz, cineva a avut „ideea salvatoare” ca, de fapt, in contract, termenul de receptie era 180 de zile lucratoare. Astfel ca cehii au mai primit o gura de oxigen, fiind pasuiti pana la data de 14 ianuarie 2008, datorita faptului ca s-au luat in calcul toate sambetele, duminicile, sarbatorile romanesti, cehesti, nemtesti sau de aiurea.

Teapa: 234.000 de euro

La data de 8 ianuarie, reprezentantii Primariei, RATT si Skoda s-au intalnit iarasi, dar numai pentru a semna un proces verbal pentru o noua esalonare: 10 troleibuze pana la data de 29 februarie; 20 de bucati pana la 31 martie, pentru ca ultimele 20 de troleibuze sa fie aduse pana la 18 aprilie. La un mic calcul, daca s-ar fi impus penalitatile din contract, pentru termenul initial, s-ar fi ajuns la suma de 1.905.000 euro. Nici macar noile termene nu au fost respectate, astfel ca RATT a trebuit sa emita o factura de penalitati in valoare de 234.000 de euro. Numai ca cehii au solicitat „rezolvarea problemei pe cale amiabila” ceea ce i-a facut pe liderii primariei, sa nu mai inregistreze factura in contabilitate si sa o anuleze. Emiterea acestei facturi a insemnat si „decapitarea” fostului manager general al RATT, Eugen Stanescu, cel care a incercat sa recupereze banii de la firma ceha, fapt ce se pare ca l-ar fi deranjat teribil pe primarul Ciuhandu.
Cert este faptul ca un control al Curtii de Conturi la RATT efectuat la inceputul acestui an a depistat mai multe ilegalitati privind acesata afacere. In primul rand, neincasarea penalitatilor amintite. Apoi s-a descoperit ca troleibuzele nu au respectat cerintele din Caietul de sarcini, cerinte pentru care au fost descalificate celelalte doua firme. „Desi in cele de mai sus se constata faptul ca exista diferente mari intre cele oferite de Furnizorul SKODA Electric si cele solicitate prin Caietul de sarcini, Comisia de receptie nu a constatat aceste diferente”. se arata in raportul Curtii de Conturi. Mai exact, greutatea unui troleibuz era mai mare cu 1,6 tone decat se prevede in contract, numarul de locuri este mult mai mic, iar platforma pentru persoanele cu dezabilitati este mecanica, iar nu electrica, asa cum se cerea in Caietul de sarcini. Sa mai spunem ca venirea troleibuzelor s-a sarbatorit cu mare fast de trei ori, ultima data chiar in campania electorala pentru alegerile locale din 2008. Cu acea ocazie a fost adusa sa cante trupa Bajaga i Instruktori din Serbia, o trupa apropiata viceprimarului Adrian Orza, concert pentru care RATT a scos 12.000 de euro din fondurile pentru „activitati de protocol”. Ca fapt divers, aceeasi trupa a cantat in campania electorala de la alegerile parlamentare pentru un candidat la Senat din Timis pentru mai putin de 3.000 de euro.

Afacerea Autobuzul

Tot pentru innoirea parcului auto al RATT, anul trecut Primaria Timisoara a decis sa achizitioneze 30 de autobuze si un autocar de lux. De data aceasta, Primaria devenea contractantul. Suma destinata acestei achizitii a fost de 11,2 milioane de euro. Din nou, insa, trebuia pregatit terenul pentru a nu se prezenta la licitatie orice neavenit. Chit ca procedeul de achizitie a fost denumit „licitatie deschisa”. Astfel ca s-a constituit o Comisie de licitatie, avandu-l in pe primarul Gheorghe Ciuhandu ajutat de mana sa dreapta, acelasi Culita Chis, devenit sef al Directiei de Transporturi din cadrul Primariei, dupa „succesul” cu SKODA. Aceasta comisie a elaborat Caietul de sarcini, dupa chipul si imaginea firmei care trebuia sa castige licitatia, respectiv Autocom, care propunea autobuze Mercedes fabricate in Turcia. De altfel Primaria Timisoara a mai adus in urma cu trei ani autobuze de acest gen, tot din Turcia. Initial caietul de sarcini a fost achizitionat de nu mai putin de 17 firme. Cum 14 firme nu puteau indeplini nicicum cerintele din caiet, s-au retras din cursa. Astfel ca doar trei firme au depus oferte, insa… surpriza, doua dintre ele sunt trimise la plimbare. Evident celer doua firme depun o contestatie, fapt care duce la blocarea licitatiei. Pe data de 18 decembrie 2007 Consiliul National de Solutionare a Contestatiilor (CNSC) admite contestatia, confirmand ca licitatia nu este corecta.



Mai scumpe ca la Szeged

Licitatia s-a amanat de mai multe ori, pana in primavara acestui an. In final au ramas in competitie doua firme, dintre care invinsa Cefin, a facut o oferta de 13.138.187,16 euro, cu doua milioane de euro mai mult decat baremul fixat de primarie. Cefin s-a autoexclus astfel din start, dar nu degeaba. A primit un contract extrem de profitabil pentru mentenata si revizia troleibuzelor de la SKODA. Suspiciunea ca a avut doar rolul de paravan pentru Autocom, e intarita si de faptul ca autobuze similare au fost achizitionate in urma cu trei ani de catre Primaria din Szeged (Ungaria). Numai ca ungurii le-au cumparat cu 190.000 de euro bucata, iar Primaria Timisoara a platit cu aproape 100.000 de euro mai mult. Deh, inflatia!

Masini de teren pentru viceprimari

In timp ce actuala conducere a RATT pregatea un val de concedieri colective, pe motiv de criza, achizitiile de lux au continuat. Astfel, in luna aprilie au fost cumparate trei masini de teren Ford Kuga, in valoare de 24.000 de euro fiecare. Aproape pe sest. Doua dintre acestea au fost vazute cu viceprimarii Adrian Orza si Sorin Grindeanu (PSD) la volan, cel de-al treilea automobil, ajuns in posesia lui Culita Chis, cunostinta noastra de la inceputul prezentului articol. Adevarul este ca, la ce drumuri sunt in Timisoara, viceprimarii si seful Directiei Transporturi chiar aveau nevoie de masini de teren. Parca nu ei s-ar ocupa de aceste drumuri!

RATT

RATT este una dintre cele mai importante regii din Timisoara. Aici lucreaza(au lucrat) peste 1400 de angajati. Anul trecut regia a avut o cifra de afaceri de peste 800 de miliarde de lei vechi. Potrivit bugetului de venituri si cheltuieli aprobat de catre Consiliul Local, anul trecut regia a inregistrat un profit de 110.000 lei. Anul acesta este prognozat un profit de 150.000 lei. Venituri prevazute pentru acest an sunt de 75.881.000 lei, iar cheltuielile de 75.731.000. Castigul mediu pe salariat al RATT este prevazut pentru acest an la 2.068 lei brut.

Stanescu si „marinimia” lui Ciuhandu

Am aminit mai sus ca, pentru ca a avut „tupeul” sa solicite penalitati de la SKODA, fostul director Eugen Stanescu a fost „executat”. Primarul Ciuhandu i-a anulat contractul de management in vara anului trecut. In toamna lui 2008 s-a organizat un concur pentru ocuparea functiei vacante. Castigator a fost desemnat fostul director tehnic, Ioan Goia. El nu avea insa voie sa se prezinte la concurs, deoarece era actionar la o firma cu aceeasi activiatate precum RATT, fiind incompatibil. Cu toate acestea a fost desemnat castigator, iar a doua zi l-a dat afara pe Stanescu. Marinimos, initial i-a oferit doua alternative de lucru: vatman sau controlor de bilete...

Afacerea interbelica Skoda

Cea mai mare afacere de coruptie din Romania interbelica se leaga, culmea coincidentei, tot de Skoda si PNT. De altfel, in istorie este cunoscuta drept „Afacerea Skoda”. Fundalul afacerii a fost constituit de comenzile de aparatura in vederea dotarii Armatei. Scandalul a izbucnit in presa, iar guvernul taranist a fost nevoit sa demisioneze.

Declaratii

„Cand am plecat eu din Regie, mai exact am fost dat afara, totul era in regula. Am solicitat si acele penalitati de la Skoda. In rest, nu stiu nimic ce s-a intamplat intre timp”, spune Eugen Stanescu

„Licitatia si achizitonarea troleibuzelor a fost corecta. Le vedeti si dvs ca circula prin oras. Altceva nu am de comentat, nu mai sunt directorul Regiei”, a declarat Ioan Goia.

„Licitatiile de care vorbiti au fost corecte. Intr-adevar vor veni autobuze Mercedes. Nu exista nicio contestatie la licitatii”, afirma Flavius Boncea, purtator de cuvant al Primariei.


marți, 29 noiembrie 2011

BUM! BUM in RATT se trage un alt ... “TUN” (Ca sa nu creada lumea ca dormim!)

 

Conform presei locale(Renasterea banateana) la data 1 iunie 2009, erau inaugurate primele două linii de transport metropolitan de la Timişoara către Ghiroda şi de la Timişoara către Moşniţa Nouă. Şi, începând cu o lună mai târziu, era asigurat transportul şi pentru locuitorii din Remetea Mare. Astfel începea să funcţioneze ”Societatea de Transport Metropolitan Timişoara”, la care au aderat primăriile din comunele periurbane Ghiroda, Moşniţa Nouă şi Remetea Mare.
Un abonament pentru linia metropolitană, pe 30 de zile, costa 66 de lei, cel pe 15 zile – 35 de lei, cel pe o săptămână – 19 lei, pe 5 zile – 14 lei, iar un bilet pentru linia metropolitană costă 2 lei. Pentru bugetele comunităţilor locale, transportul metropolitan a însemnat o cheltuială în plus, în sensul că au fost prevăzute şi alocate subvenţii, dar locuitorii din comunele periurbane sunt mulţumiţi de acest serviciu. Motiv pentru care transportul metropolitan începe să devină atractiv şi în alte comune din jurul Timişoarei. Una dintre acestea este Dumbrăviţa.
În prezent, pe raza comunei îşi desfăşoară activitatea un operator de transport privat, care a câştigat licitaţia pe acest traseu organizată de Consiliul Judeţean Timiş. Costul unui bilet este de 4,5 lei, iar un abonament lunar cu două călătorii pe zi - 65 de lei.
Primarul comunei Dumbrăviţa, Szilagyi Geza, declara că a fost făcută, deja, din partea primăriei, o cerere către conducerea RATT,  prin care se solicita includerea localităţii în “Societatea Metropolitană de TransportTimisoara”. „Ni s-a răspuns că, o dată ce RATT va achiziţiona noi mijloace de transport, sunt şanse mari să încheiem un acord privind introducerea liniei de transport periurban”.
Si astfel ... pentru ca toate acestea trebuiau sa poarte un nume...

In data de 28 august 2009 in cadrul RA Transport Timisoara din str. Intrarea Doinei Nr.2 este inregistrata o firma capusa :

“ ASOCIATIA SOCIETATEA METROPOLITANA DE TRANSPORT TIMISOARA ”
avand:  - CODUL UNIC DE IDENTIFICARE 25952775
              - doi membrii
              - venituri realizate in anul  2010 de 1.245.210 lei


Indicatorii din situaţiile financiare anuale la 31 decembrie 2009 depuse la unităţile teritoriale ale Ministerului Finanţelor Publice de către entităţile care au aplicat ordinul ministrului finanţelor publice nr. 1969/2007 privind aprobarea reglementărilor contabile pentru persoanele juridice fără scop patrimonial, pentru firma capusa :
 “ ASOCIATIA SOCIETATEA METROPOLITANA DE TRANSPORT TIMISOARA”
                                      cod unic de identificare: 25952775
(Informatii Generale preluate la data de 03-Aug-2011)
  • Firma infiintata in anul 2009
  • Ultima Inregistrare la ANAF:  01 Februarie 2011
  • Prelucrarea ultimelor informatii depuse la ANAF : 01 Februarie 2011
  • Nu exista informati despre impozitul pe venit/profit
  • Plata contributiei de asigurari sociale platite incepand cu data de 01-01-2011
  • Plata contributiei de asigurari pentru somaj platite incepand cu data de 01-01-2011
  • Plata contributiei angajatorilor pentru Fondul de garantare pentru plata creantelor sociale incepand cu data de 01-01-2011
  • Plata contributiei pentru asigurari de sanatate incepand cu data de 01-01-2011
  • Plata contributiei pentru concedii si indemnizatii de la persoane juridice sau fizice 01-01-2011
  • Plata pentru impozitul pe venitul din salarii asimilate salariilor incepand cu data de 01-01-2011
  • Aceasta firma nu a avut salariati in 2010 (?)
Conform datelor existente pe site-ul Ministerului Finantelor Publice va prezentam :

Indicatorii financiari conform bilantului depus pentru anul:  2009

Denumire platitor:
ASOCIAŢIA SOCIETATEA METROPOLITANĂ DE TRANSPORT TIMIŞOARA
Adresa:
Doinei   2   Timişoara
Judetul:
TIMIŞ
Numar de inmatriculare la Registrul Comertului:
- /- /-
Act autorizare:
INCHEIEREA CIVILA NR.26/21.01.2009
Codul postal:
-
Telefon:
-
Fax:
-
Stare societate:
INREGISTRAT din data 28 August 2009
Observatii privind societatea comerciala:
-
Data inregistrarii ultimei declaratii: (*)
01 Februarie 2011
Data ultimei prelucrari: (**)
01 Februarie 2011
Impozit pe profit (data luarii in evidenta):
NU
Impozit pe veniturile microintreprinderilor (data luarii in evidenta):
NU
Accize (data luarii in evidenta):
NU
Taxa pe valoarea adaugata (data luarii in evidenta):
NU
Contributia de asigurari sociale (data luarii in evidenta):
01-01-2011
Contributia de asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale datorate de angajator (data luarii in evidenta):
-
Contributia de asigurari pentru somaj (data luarii in evidenta):
01-01-2011
Contributia angajatorilor pentru Fondul de garantare pentru plata creantelor sociale (data luarii in evidenta):
01-01-2011
Contributia pentru asigurari de sanatate (data luarii in evidenta):
01-01-2011
Contributii pentru concedii si indemnizatii de la persoane juridice sau fizice (data luarii in evidenta):
01-01-2011
Taxa jocuri de noroc (data luarii in evidenta):
NU
Impozit pe veniturile din salarii si asimilate salariilor (data luarii in evidenta):
01-01-2011
Impozit la titeiul si la gazele naturale din productia interna (data luarii in evidenta):
NU
Redevente miniere/Venituri din concesiuni si inchirieri (data luarii in evidenta):
NU
Redevente petroliere (data luarii in evidenta):
NU


(*) Data ultimei cereri de inregistrare/mentiuni de la ONRC sau a ultimei declaratii de inregistrare/mentiuni de la organul fiscal competent.
(**) Data prelucrarii cererii de inregistrare/mentiuni de la ONRC sau a declaratiei de inregistrare/mentiuni de la organul fiscal competent, de catre ANAF
(***) Pentru modificarea informatiilor referitoare la datele de identificare ale contribuabililor comercianti (inregistrati la ONRC), va rugam sa va adresati Oficiului Registrului Comertului competent. Dupa modificarea datelor de la Oficiul Registrului Comertului, informatiile se vor actualiza si pe site-ul MFP.
Indicatorii din situaţiile financiare anuale la 31 decembrie 2010 depuse la unităţile teritoriale ale Ministerului Finanţelor Publice de către entităţile care au aplicat ordinul ministrului finanţelor publice nr. 1969/2007 privind aprobarea reglementărilor contabile pentru persoanele juridice fără scop patrimonial pentru firma capusa:

      “ASOCIATIA SOCIETATEA METROPOLITANA DE TRANSPORT TIMISOARA”
                                       cod unic de identificare: 25952775

Indicatori din BILANT
lei
A. Active imobilizate - total
1390
B. Active circulante - total
717397
C. Cheltuieli in avans
-
D. Datorii ce trebuie platite intr-o perioada de pana la un an
651212
E. Active circulante nete, respectiv datorii curente nete
66185
F. Total active minus datorii curente
67575
G. Datorii ce trebuie platite intr-o perioada mai mare de un an
-
H. Provizioane pentru riscuri si cheltuieli
-
I. Venituri in avans
-
J. Capitaluri proprii - total
20000
Fonduri privind activitatile fara scop patrimonial
47575
Capitaluri Total
67575
Indicatori din CONTUL REZULTATULUI EXERCITIULUI
lei
Venituri din activitatile fara scop patrimonial - total - prevederi anuale
1675200
Venituri din activitatile fara scop patrimonial - total - la 31.12.2010
1245210
Cheltuieli privind activitatile fara scop patrimonial - total - prevederi anuale
1675116
Cheltuieli privind activitatile fara scop patrimonial - total - la 31.12.2010
1212250
Excedent din activitatile fara scop patrimonial - prevederi anuale
84
Excedent din activitatile fara scop patrimonial - la 31.12.2010
32960
Deficit - prevederi anuale
-
Deficit - la 31.12.2010
-
Venituri din activitatile cu destinatie speciala - total - prevederi anuale
-
Venituri din activitatile cu destinatie speciala - total - la 31.12.2010
-
Cheltuieli privind activitatile cu destinatie speciala - total - prevederi anuale
-
Cheltuieli privind activitatile cu destinatie speciala - total - la 31.12.2010
-
Excedent din activitatile cu destinatie speciala - prevederi anuale
-
Excedent din activitatile cu destinatie speciala - la 31.12.2010
-
Deficit total - prevederi anuale
-
Deficit total - la 31.12.2010
-
Venituri din activitatile economice - total - prevederi anuale
-
Venituri din activitatile economice - total - la 31.12.2010
-
Cheltuieli privind activitatile economice - total - prevederi anuale
-
Cheltuieli privind activitatile economice - total - la 31.12.2010
-
Rezultatul activitatilor economice

Profit - prevederi anuale
-
Profit
-
Pierdere - prevederi anuale
-
Pierdere
-
Venituri totale - prevederi anuale
1675200
Venituri totale
1245210
Cheltuieli totale - prevederi anuale
1675116
Cheltuieli totale
1212250
Excedent/Profit - prevederi anuale
84
Excedent/Profit
32960
Deficit/Pierdere - prevederi anuale
-
Deficit/Pierdere
-
ALTE INFORMATII

CAEN privind activitatile fara scop patrimonial
Activitati ale altor organizatii n.c.a.
Efectivul de personal privind activitatea fara scop patrimonial
2
CAEN privind activitatile economice
Fara activitate economica
Efectivul de personal privind activitatile economice sau financiare
-
Dupa cum sunt publicate datele oficiale, rezulta ca aceasta firma capusa din cadrul regiei de transport public, desi nu a avut salariati in anul 2010 , a avut : venituri, cheltuieli si profit !
 Aceasta este o metoda proprie de eficientizare, care se poate aplica si R.A.T.T.-ului, in urma concedierilor colective :  Fara salariati, deci cu profit !   
Asteptam raspunsul institutiilor statului, care au fost sesizate in aceasta problema