preluare de pe : adevarul.ro (articol aparut anul trecut)
Astăzi se împlinesc 125 de ani de la naşterea academicianului Cornel Mikloşi (1887- 1963), fostul director al Tramvaielor Comunale și al Uzinelor Electrice Comunale, în perioada 1922-1948.
Este vorba de maşina de sudat capete
de şină fără articulaţii, cunoscută sub numele de "Taurus", care a
deschis un nou drum în dezvoltarea căilor ferate. Cornel Mikloși s-a născut la
5 martie 1887 la Covăsânț (județul Arad). În 1905 alege să urmeze Facultatea de
Electrotehnică din cadrul Politehnicii din Karlsruhe, apoi ajunge la Facultatea
de Mecanică a Universităţii Tehnice din Budapesta, pe care o va absolvi în
1909. Între 1909 şi 1911 a fost asistentul, apoi adjunctul celebrului profesor
Rejtö, de la Budapesta. În perioada 1912-1919 a lucrat ca inginer la fabricile
de cabluri Siemens din Leopoldau şi Budapesta, iar după terminarea Primului
Război Mondial se întoarce în Banatul unit cu România. Pentru început lucrează
la depoul C.F.R. din Arad, iar apoi devine inginer şef şi, în scurt timp,
director al Tramvaielor Comunale din Timişoara (15 aprilie 1920) şi al Uzinei
Electrice Comunale (din 1 octombrie 1923), transformată în Întreprinderile
Electromecanice Timişoara, până în anul 1949. Angajați model la tramvaie În
1946, Miklosi a proiectat primele tramvaie cu boghiuri. Punctualitatea cu care
circulau vagoanele, cu o eroare de doar plus - minus 40 secunde, i-a făcut pe
timişoreni să spună că îşi puteau potrivi ceasurile după programul creat de
directorul Tramvaielor Comunale.
Se instalaseră ceasornice
electrice în intersecţii, iar la capetele de linie şi în punctele principale
din oraş erau afişate graficele de circulaţie. Tramvaiele erau spălate în
fiecare noapte, iar personalul (vatmani, taxatori, controlori) purta uniformă
şi respecta cu stricteţe regulile introduse de Cornel Mikloşi: se venea la lucru
bărbierit, cu uniforma călcată.
Directorul obişnuia să facă vizite la
domiciliul viitorilor angajaţi, pentru a vedea dacă sunt gospodari şi care le
este starea materială; vatmanii proveneau, în majoritate din Mehala şi
cartierul Vii.
Mikloşi a construit locuinţe de serviciu, cabanele, biserica,
crucea şi microcentrala de pe Muntele Mic. Tot sub conducerea lui a luat
ființă, în anul 1924, corul personalului de la mişcare, în 1927 fanfara, iar în
1929 Asociaţia Sportivă „Electrica”, cu stadion propriu şi o bază sportivă pe
malul Begăi. Academia Română și Primăria Timişoara omagiază personalitatea şi
activitatea lui Cornel Mikloşi printr-o o serie de evenimente dedicate
comemorării a 125 de ani de la naşterea sa. În Parcul Central va avea loc
dezvelirea bustului lui Cornel Mikloşi, pe Aleea Personalităţilor. Statuia a
fost realizată de sculptorul Ina Popescu. Premierele Timișoarei Timişoara este
primul oraş de pe teritorul actual al României unde a fost pus în circulație
tramvaiul tras de cai. Evenimentul a avut loc pe 8 iulie 1869, fiind inaugurată
prima linie de tramvai pe traseul Cetate – Fabric, pe un traseu de 6,6
kilometri. Tramvaiul a fost fabricat la Fabrica de Vagoane din Viena. În 1899
se inaugurează primul tramvai electric.
Astăzi se împlinesc 125
de ani de la naşterea academicianului Cornel Mikloşi (1887- 1963),
fostul director al Tramvaielor Comunale și al Uzinelor Electrice
Comunale, în perioada 1922-1948.
Citeste mai mult: adevarul.ro/locale/timisoara/timisorenii-isi-puteau-regla-ceasurile-tramvaiele-cornel-miklosi-galerie-foto-1_50ae80f57c42d5a6639d5b9b/index.html
Citeste mai mult: adevarul.ro/locale/timisoara/timisorenii-isi-puteau-regla-ceasurile-tramvaiele-cornel-miklosi-galerie-foto-1_50ae80f57c42d5a6639d5b9b/index.html
Astăzi se împlinesc 125
de ani de la naşterea academicianului Cornel Mikloşi (1887- 1963),
fostul director al Tramvaielor Comunale și al Uzinelor Electrice
Comunale, în perioada 1922-1948.
Citeste mai mult: adevarul.ro/locale/timisoara/timisorenii-isi-puteau-regla-ceasurile-tramvaiele-cornel-miklosi-galerie-foto-1_50ae80f57c42d5a6639d5b9b/index.html
Citeste mai mult: adevarul.ro/locale/timisoara/timisorenii-isi-puteau-regla-ceasurile-tramvaiele-cornel-miklosi-galerie-foto-1_50ae80f57c42d5a6639d5b9b/index.html
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu