luni, 5 decembrie 2011

„Afacerea troleibuzul” – 21 milioane de euro aruncate pe maşini mici, grele şi defecte


"Amintirile ma chinuiesc/ Amintirile ma rascolesc” 

      „Afacerea troleibuzul” – 21 milioane de euro aruncate pe maşini mici, grele şi defecte
 
                    DJ-Pusculita-pentru Nashul,"dragostea din trei"                                     






Articol Gandul| 26 IANUARIE 2009

Regia locală de transport a plătit marfa, deşi nu era cea comandată
Unu din patru troleibuze, cumpărate noi, s-a stricat în primele luni de funcţionare
Primăria i-a iertat pe cehi de penalităţi de peste 230.000 de euro
21,39 milioane de euro a dat Regia Autonomă de Transport Timişoara (RATT), cu binecuvântarea primăriei, firmei cehe Skoda Electric pentru 50 de troleibuze noi care sunt cu peste o tonă mai grele decât prevede contractul, au mai puţine locuri şi majoritatea au avut probleme de funcţionare încă de la livrare. Un control efectuat de Curtea de Conturi a scos la iveală grave deficienţe în modul în care s-a derulat acest contract, dar şi faptul că reprezentanţii autorităţilor locale au dat dovadă de o îngăduinţă suspectă faţă de furnizori.

După o licitaţie în care caietul de sarcini a fost modificat de câteva ori, RATT a semnat în aprilie 2007 contractul cu Skoda Electric prin care, în termen de 180 de zile, urmau să-i fie livrate 50 de troleibuze noi „cu caracteristicile prevăzute în Caietul de Sarcini şi Propunerea Tehnică”, în caz contrar furnizorul fiind obligat să plătească penalităţi de 500 de euro pe zi pentru fiecare vehicul. Deşi în contract se prevedea faptul că trebuie să fie pregătite şi pentru montarea noilor sisteme de tiketing, în 9 ianuarie 2008, termenul de livrare se prelungeşte până în luna aprilie, predarea urmând să se facă în trei tranşe.
Comisie cu orbul găinilor

Înainte de trimiterea spre Timişoara a primelor troleibuze, o comisie din care au făcut parte Eugen Stănescu, directorul general de atunci al RATT, Ioan Goia, directorul tehnic al RATT şi actual director general, şi Chiş Culiţă, directorul Direcţiei de drumuri şi transporturi Timişoara şi subordonat direct primarului Gheorghe Ciuhandu, a mers în Cehia pentru a vedea dacă produsele corespund contractului.

Deşi s-a constatat că greutatea unui troleibuz gol este mai mare cu 1,6 tone, numărul de locuri este mai mic şi platforma pentru accesul persoanelor cu dizabilităţi nu este acţionată electric, conform prevederilor contractuale, partea română şi cea cehă semnează un procesverbal mincinos - „în urma inspecţiei vizuale, statice şi dinamice, troleibuzele corespund livrării, neexistând deficienţe majore. Orice alte deficienţe constatate ulterior de către comisia de recepţie se vor trata conform prevederilor contractuale”. Ulterior, se semnează un al doilea act adiţional prin care RATT acceptă să recepţioneze vehiculele în baza parametrilor tehnici „omologaţi de Registrul Auto Român” şi nu a celor prevăzuţi în contract.

Chiar înainte de campania pentru alegerile locale, primarul Gheorghe Ciuhandu împreună cu reprezentanţii firmei Skoda au inaugurat oficial troleibuzele, cu un spectacol care a scos 12.000 de euro din bugetul RATT. Vehiculele stropite cu şampanie de oficiali aveau însă mari probleme, 80% dintre ele având defecţiuni în primele luni de exploatare. La unul dintre ele, comisia a constatat „imposibilitatea recepţiei troleibuzului datorită nefuncţionării mai multor subansamble fundamentale”. Numai pentru acesta, Skoda Electric ar fi trebuit să plătească penalităţi de 18.000 de euro. RATT a emis şi transmis către partea cehă, în 20 iunie 2008, o factură de penalităţi pentru nelivrarea la termen a vehiculelor în valoare de 234.000 de euro, dar în mod ciudat nu a mai fost înregistrată în contabilitate şi anulată.

Actualul director al RATT, Ioan Goia,(John Coitza) a refuzat să răspundă direct la orice fel de întrebare legată de contractul cu Skoda Electric, transmiţându-ne prin intermediul purtătorului de cuvânt că „licitaţia şi recepţia pentru troleibuze a fost una corectă, atâta timp cât ele rulează în Timişoara şi deservesc timişorenii”.

'Afacerea troleibuzul' - 21 milioane de euro aruncate pe masini mici, grele si defecte


NASHUL...

Un comentariu:

  1. Pozele sint fantastice Culita la platane si marele mafiot cu garda in spate.

    RăspundețiȘtergere