marți, 22 ianuarie 2013

NU RENUNTAM LA TRAMVAIE


Robu bate in retragere cu achizitia de tramvaie noi, vrea autobuze cu motor electric
Viitorul, după părerea lui Robu, sunt autobuzele cu motor electric

Scris de A. Strugariu 
Conducerea Primăriei Timişoara a anunţat, marţi, că a solicitat reprezentanţilor RATT înfiinţarea unor noi linii de autobuz în oraş, chiar şi pe traseele unde circulă tramvaie. Primarul Nicolae Robu spune că tramvaiele noi sunt prea scumpe pentru bugetul urbei, aşa că va merge să vadă cum arată cele recondiţionate, dar viitorul, după părerea sa, sunt autobuzele cu motor electric.

„Având în vedere că sunt nemulţumit de cum funcţionează transportul în comun în Timişoara am cerut RATT-ului să vină cu propuneri de înfiinţare de noi linii de autobuze şi chiar de introducere a unor autobuze pe traseele liniilor de tramvai, în paralel cu tramvaiele, acolo unde nu avem posibilitatea să asigurăm doar cu tramvaiul o frecvenţă destul de bună. Acum se analizează unde ar fi oportun să se facă lucrul acesta”, a declarat, marţi, Robu. Edilul susţine că la RATT sunt autobuze noi care stau nefolosite din cauză că nu sunt destui şoferi.
„Am aflat că mai există autobuze pe stoc la RATT care nu au fost folosite, e păcat să stea să se uzeze în garaje în timp ce cetăţenii iarna îngheaţă, iar vara mor de cald.
Sunt vreo 15 autobuze noi, cică n-au avut şoferi…”, a adăugat Robu.
Reprezentanţii Regiei Autonome de Transport Timişoara spun că toate cele 85 de autobuze de care dispun au fost puse în circulaţie.
„Parcul nostru numără 85 de autobuze, 55 fără burduf şi 30 cu articulate, care rulează în special pe liniile expres sau cele care sunt de regulă mai aglomerate. Astăzi, de exemplu, au ieşit pe trasee, de la prima oră, 60 de autobuze, dar pe parcursul zilei intră până la 75, pentru că se lucrează în schimburi. Altele au fost implicate în accidente uşoare, nu neapărat din cauza noastră, sau au diferite defecţiuni. Toate cele 85 au rulat pe trasee de la achiziţionarea lor. Într-adevăr, avem mai puţini şoferi decât am avea nevoie pentru că s-au prelungit unele trasee şi s-au înfiinţat altele noi, în perioada următoare vor fi angajaţi şoferi noi. Împreună cu specialiştii din primărie urmează să identificăm traseele care se pretează pentru transport mixt”, ne-a declarat purtătorul de cuvânt al RATT, Cosmin Bradu.
În ceea ce priveşte achiziţia de noi tramvaie, Robu spune că acestea sunt prea scumpe şi că urmează să se stabilească în perioada următoare cum se va proceda. Edilul a afirmat că va merge să vadă şi cum arată tramvaiele recondiţionate.
„Vom vedea când vom întocmi bugetul cum vom proceda. În orice caz, un tramvai în varianta cea mai ieftină costă în jur de 1,5 milioane euro, un autobuz în configuraţie excepţională – 150.000 de euro. Este adevărat că într-un tramvai intră mai mulţi călători, dar oricum… Noi avem nişte linii de tramvai în oraş, eu doresc ca acestea să fie exploatate în condiţii cât mai bune, dar nu vreau să creăm altele noi în interiorul oraşului. Voi face o deplasare să văd un tramvai reabilitat la Iaşi sau la Paşcani. Voi lua o decizie abia după ce îl voi vedea cu ochii mei. Tramvaiele noi sunt extrem de scumpe, nu avem capacitatea financiară să cumpărăm un număr suficient de tramvaie. Ne-ar trebui cel puţin 50 de tramvaie, asta înseamnă cu banii jos 75 de milioane de euro şi mai mult dacă nu ai banii respectivi. Timişoara nu-şi poate permite să aloce o sumă atât de mare. Pe de altă parte nu putem să lăsăm tramvaiele în starea de degradare în care se află azi. Soluţia de compromis pare să fie reabilitarea”, a explicat primarul, precizând că este totuşi de acord cu extinderea liniei de tramvai până în localitatea Moşniţa Nouă. Întors recent dintr-o vizită în Spania, edilul ar vrea, în schimb, ca primăria să cumpere autobuze cu motor electric aşa cum a văzut în Barcelona.
„Voi cere un studiu privind oportunitatea iniţierii unui proiect multianual pentru introducerea treptată în oraş a autobuzelor cu motor electric. La Barcelona există un astfel de proiect care îşi propune ca în următorii cinci ani toate autobuzele din oraş să fie cu motor electric. Cele cu motor electric au poluare zero. Trebuie să gândim în perspectivă”, a mai anunţat Robu.

Întrebat ce crede că ar răspunde timişorenii dacă s-ar face un sondaj şi ar trebui să aleagă între tramvaie noi şi autobuze noi cu motor electric, edilul ne-a răspuns: „Trebuie să informezi foarte bine cetăţenii. Dacă ar şti în cât timp pot ajunge la destinaţie, în ce condiţii de confort, cât timp ar avea de aşteptat în staţii, ar alege varianta cea mai bună. Nu cred că există o preocupare specială pentru tramvai, pentru troleibuz sau pentru autobuz”.

Stimate domnule primar, nu-mi permit sa comentez deciziile dumneavoastra dar imi voi exprima cateva pareri personale in favoarea pastrarii tramvaielor in Timisoara:

  1. Ar fi trist si dureros ca dupa ce s-au cheltuit 40.000.000 euro pentru modernizarea a 40 km linie de tramvai sa renuntam la tramvaie.
  1. Dorim ca Timisoara sa intre in cursa pentru „Un oras European” dar renuntam la unul dintre simbolurile sale „Primul oras European cu tramvai” chiar daca era tras de cai
  1. Capacitatea de transport a unui tren de tramvai este cam cat este capacitatea a 6 autobuze
  1. Viteza de deplasare in oras a unui tramvai in orele aglomerate poate fi mult mai mica in cazul in care Primaria va realiza unda verde la semafoare.
  1. Timisoara si-a dezvoltat structura orasului  pe structura limiilor de tramvai, astfel incat tramvaiul este cel mai bun mijloc de transport in comun
  1. In intreaga Europa tramvaiele au in acest moment o dezvoltare tot mai mare.  Exista orase care reintroduc transportul cu tramvaiul dupa ce acesta a fost desfintat

Si ajungem sa renuntam la tramvaie pentru ca la conducerea firmei se gaseste un incompetent, care nu a aviut alt scop decat sa distruga transportul electric.
Doresc sa le transmit celor care spun ca avem tramvaie invechite ca aceste tramvaie mai circula in Germania, dar spre deosebire de ale noastre sunt intretinute si revizuite.

Eu raman acelasi Don Quijote ...

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu