Robu bate in
retragere cu achizitia de tramvaie noi, vrea autobuze cu motor electric
Viitorul, după
părerea lui Robu, sunt autobuzele cu motor electric
Scris de A. Strugariu
Conducerea Primăriei Timişoara a anunţat,
marţi, că a solicitat reprezentanţilor RATT înfiinţarea unor noi linii de
autobuz în oraş, chiar şi pe traseele unde circulă tramvaie. Primarul Nicolae
Robu spune că tramvaiele noi sunt prea scumpe pentru bugetul urbei, aşa că va
merge să vadă cum arată cele recondiţionate, dar viitorul, după părerea sa,
sunt autobuzele cu motor electric.
„Având în vedere că sunt nemulţumit de cum
funcţionează transportul în comun în Timişoara am cerut RATT-ului să vină cu
propuneri de înfiinţare de noi linii de autobuze şi chiar de introducere a unor
autobuze pe traseele liniilor de tramvai, în paralel cu tramvaiele, acolo unde
nu avem posibilitatea să asigurăm doar cu tramvaiul o frecvenţă destul de bună.
Acum se analizează unde ar fi oportun să se facă lucrul acesta”, a declarat,
marţi, Robu. Edilul susţine că la RATT sunt autobuze noi care stau nefolosite
din cauză că nu sunt destui şoferi.
„Am aflat că mai există autobuze pe stoc la
RATT care nu au fost folosite, e păcat să stea să se uzeze în garaje în timp ce
cetăţenii iarna îngheaţă, iar vara mor de cald.
Sunt vreo 15 autobuze noi, cică n-au avut
şoferi…”, a adăugat Robu.
Reprezentanţii Regiei Autonome de Transport
Timişoara spun că toate cele 85 de autobuze de care dispun au fost puse în
circulaţie.
„Parcul nostru numără 85 de autobuze, 55 fără
burduf şi 30 cu articulate, care rulează în special pe liniile expres sau cele
care sunt de regulă mai aglomerate. Astăzi, de exemplu, au ieşit pe trasee, de
la prima oră, 60 de autobuze, dar pe parcursul zilei intră până la 75, pentru
că se lucrează în schimburi. Altele au fost implicate în accidente uşoare, nu
neapărat din cauza noastră, sau au diferite defecţiuni. Toate cele 85 au rulat
pe trasee de la achiziţionarea lor. Într-adevăr, avem mai puţini şoferi decât
am avea nevoie pentru că s-au prelungit unele trasee şi s-au înfiinţat altele
noi, în perioada următoare vor fi angajaţi şoferi noi. Împreună cu specialiştii
din primărie urmează să identificăm traseele care se pretează pentru transport
mixt”, ne-a declarat purtătorul de cuvânt al RATT, Cosmin Bradu.
În ceea ce priveşte achiziţia de noi tramvaie,
Robu spune că acestea sunt prea scumpe şi că urmează să se stabilească în
perioada următoare cum se va proceda. Edilul a afirmat că va merge să vadă şi
cum arată tramvaiele recondiţionate.
„Vom vedea când vom întocmi bugetul cum vom
proceda. În orice caz, un tramvai în varianta cea mai ieftină costă în jur de
1,5 milioane euro, un autobuz în configuraţie excepţională – 150.000 de euro.
Este adevărat că într-un tramvai intră mai mulţi călători, dar oricum… Noi avem
nişte linii de tramvai în oraş, eu doresc ca acestea să fie exploatate în
condiţii cât mai bune, dar nu vreau să creăm altele noi în interiorul oraşului.
Voi face o deplasare să văd un tramvai reabilitat la Iaşi sau la Paşcani. Voi
lua o decizie abia după ce îl voi vedea cu ochii mei. Tramvaiele noi sunt
extrem de scumpe, nu avem capacitatea financiară să cumpărăm un număr suficient
de tramvaie. Ne-ar trebui cel puţin 50 de tramvaie, asta înseamnă cu banii jos
75 de milioane de euro şi mai mult dacă nu ai banii respectivi. Timişoara nu-şi
poate permite să aloce o sumă atât de mare. Pe de altă parte nu putem să lăsăm
tramvaiele în starea de degradare în care se află azi. Soluţia de compromis
pare să fie reabilitarea”, a explicat primarul, precizând că este totuşi de
acord cu extinderea liniei de tramvai până în localitatea Moşniţa Nouă. Întors
recent dintr-o vizită în Spania, edilul ar vrea, în schimb, ca primăria să
cumpere autobuze cu motor electric aşa cum a văzut în Barcelona.
„Voi cere un studiu privind oportunitatea
iniţierii unui proiect multianual pentru introducerea treptată în oraş a
autobuzelor cu motor electric. La Barcelona există un astfel de proiect care
îşi propune ca în următorii cinci ani toate autobuzele din oraş să fie cu motor
electric. Cele cu motor electric au poluare zero. Trebuie să gândim în
perspectivă”, a mai anunţat Robu.
Întrebat ce crede că ar răspunde timişorenii
dacă s-ar face un sondaj şi ar trebui să aleagă între tramvaie noi şi autobuze
noi cu motor electric, edilul ne-a răspuns: „Trebuie să informezi foarte bine
cetăţenii. Dacă ar şti în cât timp pot ajunge la destinaţie, în ce condiţii de
confort, cât timp ar avea de aşteptat în staţii, ar alege varianta cea mai
bună. Nu cred că există o preocupare specială pentru tramvai, pentru troleibuz
sau pentru autobuz”.
Stimate
domnule primar, nu-mi permit sa comentez deciziile dumneavoastra dar imi voi exprima
cateva pareri personale in favoarea pastrarii tramvaielor in Timisoara:
- Ar fi trist si dureros ca dupa ce
s-au cheltuit 40.000.000 euro pentru modernizarea a 40 km linie de tramvai
sa renuntam la tramvaie.
- Dorim ca Timisoara sa intre in
cursa pentru „Un oras European” dar renuntam la unul dintre simbolurile
sale „Primul oras European cu tramvai” chiar daca era tras de cai
- Capacitatea de transport a unui
tren de tramvai este cam cat este capacitatea a 6 autobuze
- Viteza de deplasare in oras a
unui tramvai in orele aglomerate poate fi mult mai mica in cazul in care
Primaria va realiza unda verde la semafoare.
- Timisoara si-a dezvoltat
structura orasului pe structura
limiilor de tramvai, astfel incat tramvaiul este cel mai bun mijloc de
transport in comun
- In intreaga Europa tramvaiele au in acest moment o dezvoltare tot mai mare. Exista orase care reintroduc transportul cu tramvaiul dupa ce acesta a fost desfintat
Si ajungem sa
renuntam la tramvaie pentru ca la conducerea firmei se gaseste un incompetent,
care nu a aviut alt scop decat sa distruga transportul electric.
Doresc sa le
transmit celor care spun ca avem tramvaie invechite ca aceste tramvaie mai
circula in Germania, dar spre deosebire de ale noastre sunt intretinute si
revizuite.
Eu raman
acelasi Don Quijote ...
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu