popa in marea lui cuviosenie (a se citi nesimtire) invita timisorenii sa
sarbatoreasca Ziua Transportului Public Local. In acest scop propune tramvaiul turistic, un Timis modificat sau mai exact un Kitsch
absolut pentru ca timisorenii sa-si aduca aminte ca primul tramvai tras de cai a circulat in Timisoara, iar in curand vom circula, tot cu tramvaie trase de cai sau cel mai sigur nu vom mai circula cu tramvaie. Invitatia lansata de popa este “RATT va propune
o intoarcere in perioada anului 1869, mai exact, pe data de 8 iulie, cand
primul tramvai tras de cai a rulat in Timisoara intre Piata Traian – locul
restaurantelor boeme – si Cetate, cartierul central al orasului”, dar adevarata
invitatie ar trebui sa sa fie redactata astfel “RATT va
propune intoarcerea in perioada anului 1869, mai exact, pe data de 8 iulie,
cand primul tramvai tras de cai a rulat in Timisoara intre Piata Traian – locul
restaurantelor boeme – si Cetate, cartierul central al orasului, deoarece in
cel mai scurt timp activitatea tramvaielor electrice in timisoara va fi
sistata”,“Dorim sa ne amintim de prima iesire a tramvaiului tras de cai din fostul depou de pe Bulevardul Take Ionescu( desfintat de popa pentru a construi o mareata biserica ortodoxa). Vom reface impreuna primul traseu, din cartierul Fabric pana in Iosefin, pe ruta: Piata Traian – Piata Libertatii – Catedrala Mitropolitana – Piata Iosefin – Gara de Nord si retur”, spun papagalii de la regie. popa
doreste sa marcheze astfel implinirea a 144 de ani de la introducerea
tramvaiului in Timisoara, care este al treilea oras dupa New York si Paris ce a
beneficiat de acest mijloc de transport : normal;"si primul oras din lume care dupa ce a facut o investitie de 40.000.000 euro in liniile de tramvai va intrerupe functionarea acestora acestora datorita incompetentei
de care da dovada popa.
"Istoria tramvaiului in Timisoara"1869 — 11-13 mai se
infiinteaza „Societatea de tramvaie cu cai din Timisoara”;1869 — pe 8 iulie in Timisoara se inaugureaza prima linie pentru tramvaiul tras
de cai. Vagoanele erau de fabricatie austriaca, iluminatul se facea cu lampi pe
gaz; parcul numara 15 perechi de cai, cinci vagoane dintre care trei erau
rezerve;
1869 — pe 3 noiembrie traseul se extinde pe ruta: Fabric – Cetate – Iosefin –
Gara
1898 — anul de varf al tramvaiului tras de cai, cand se inregistrau peste
850.000 de calatorii pe acest mijloc de transport;
1899 — se trece de la tramvaiul arhaic la cel electric, schimbandu-se astfel
denumirea institutiei in Tramvaiele Comunale Electrice Timisoara. (TCT).
Vagoanele electrice erau de fabricatie straina, prezentand un grad mare de
confort; de asemenea durata unui traseu s-a redus de la 1 ora si 30 de minute
la 32 de minute. Depoul numara pe vremea aceea un numar de 43 de vagoane motor,
3 vagoane remorca, 2 pluguri de zapada si cateva vagoane platforma;
1921 — in locul tramvaielor straine importate au inceput sa apara tramvaie de
fabricatie romaneasca;
1931 — vagonul motor si vagonul remorca Gemene au fost transformate in tramvai
cu dubla comanda care aveau in dotare motoare si instalatie de franare de fabricatie germana;
1948 — s-a construit linia simpla de tramvai, cu ramificatie din cea existenta:
Mehala – Bulevardul Cetatii – Calea Bogdanestilor pana in strada Razboieni;
1962 — IT Timisoara produce tramvaie Timis T1 cu o lungime de 9800 mm dotat cu
doua motoare de tractiune de tip Province S.S.T 38/730 cu o putere de 2×36 Kw.
Comanda era manuala neautomatizata si se facea cu cu un controlier de tip C
prevazut si pentru franare reostatica. Usile vagonului erau pliabile, iar
actionarea lor se facea printr-un mecanism electromagnetic. Ventilatia era
prevazuta cu doua capace mobile pe acoperis
Si ca o incununare a nesimtirii si incompetentei se pare ca tzucalarul popii, Nicola, a ajuns din nou director tehnic.
RăspundețiȘtergere