duminică, 29 aprilie 2012

In Timisoara lui don Gigi nu au fost incompatibile feudalismul, comunismul, capitalismul şi democraţia?


Sistemul e intodeauna acelasi

Ce va urma?????????

In Timisoara lui don Gigi nu au fost incompatibile feudalismul, comunismul, capitalismul şi democraţia?

Acesti patru termeni au fost utilizaÅ£i în ultimii de ani intens în fituicile noastre, deÅŸi de cele mai multe ori sub formă de metafore. ÃŽmediat dupa 1990 se vorbea de un socialism cu faţă umană, democraÅ£ie originală, pentru ca ulterior să avem de-a face cu capitalismul sălbatic, iar relativ recent sunt în prim-plani baronii locali ÅŸi sistemul feudal.                 Să începem cu feudalismul. Ce e azi feudal în Timisoara? Presa a surprins destul de bine prin alăturarea etichetei “feudalism” la fenomenul baronilor locali. ExplicaÅ£ia a fost însă destul de superficială ÅŸi a părut mai degrabă ironică. De fapt, o privire mai pătrunzătoare ne va arăta că întregul sistem administrativ din Timisoara, alături de cel politic, funcÅ£ionează ca un sistem feudal, în sensul propriu al cuvântului.                                                                           Feudalismul Evului Mediu se caracterizează prin relaÅ£ia specifică de vasalitate. Această relaÅ£ie se stabileÅŸte între un vasal ÅŸi un suzeran. Suzeran îi cedează vasalului un teritoriu pe care acesta îl administrează, împreună cu o serie de privilegii. Aceste privilegii (inclusiv teritoriul) oferit de suzeran vasalului poartă denumirea de feudă. Feuda intră în administrarea vasalului, însă ea nu îi aparÅ£ine. Suzeranul poate, în cele mai multe cazuri, revoca relaÅ£ia de vasalitate ÅŸi îşi poate recupera feuda. ÃŽn acest fel, vasalul este dependent de suzeran. Astfel se construieÅŸte un sistem cu mai multe nivele ierarhice, suzeranul suprem fiind de cele mai multe ori domnitorul, regele, principele  ÃŽn cadrul acestui sistem, privilegiile fiecărui vasal din piramida ierarhică depindeau de suzeranul său direct superior, care la rândul lor depindea de suzeranul său, iar în ultimă instanţă de domnitor. Fiecare vasal avea o anumită autonomie în administrarea feudei sale, putand merge pana la falimentarea unor firme (vezi RATT, Colterm, SDM).  Acum că am explicat sistem putem analiza dacă el corespunde relaÅ£iilor administrative ÅŸi politice din Timisoara. Să luăm un exemplu. popa seful RATT  numit de don gigi ilegal pe post, in urma unor concursuri trucate a cedat sefului teritorii – b-dul Tahe Ionescu 56, trbuia cedat lui T... sau fratilor C..., Take Ionescu 83 teren cedat bisericii, str. Garii nr.17 ramane un mister. Sectia LCCS a eliberat spatiul de 2 ani dar inca nu a aparut stapanulJ, fosta cal. Buziasului nr.2 teren cedat Universitatii Tehnice. Pe langa cedarea terenurilor popa a distrus intreaga structura de mentenata a regiei cu scopul de a se aduce firme ale ... pentru efectuarea acestor lucrari.                                                               . .  Astfel, avem de-a face cu o piramidă de relaÅ£ii de vasalitate al cărui vârf este don gigil.                                 S-a subordonat don gigi Consiliului Local? Nu. ÃŽn schimbul unor feude (afaceri), CLT (organizat dupa o structura care să se formeze o majoritate, transparentă sau nu) l-a susÅ£inut pe don gigi (a se vedea cazul coabitării PNTCD-PSD-PNL). Dacă în alte ţări relaÅ£ia dintre partide se bazează pe negociere ÅŸi compromis, la noi relaÅ£ii sunt efectiv feudale, de vasalitate. Că la sedintele CLT se vede un strat aparent al dezbaterii, e VAX ÅŸi nu schimbă cu nimic acest tip de relaÅ£ie. Don gigi fiind, practic, principalul actor, atât timp cât relaÅ£iile de vasalitate rămân relativ stabile, întregul sistem va funcÅ£iona.
Dacă partea de feudalism o regăsim la nivelul relaţiilor din administraţie, comunismul îşi face simţită prezenţa puternic la nivelul mentalităţilor, a aşteptărilor stratului inferior din acest sistem feudal. Dacă ţăranii din Evul Mediu nu pare se puteau împotrivi relaţiilor de vasalitate, la noi în general acest sistem nu este efectiv contestat. Cei de la baza piramidei nu vor ca acest tip de relaţie să dispară, ci pur şi simplu îşi doresc fie să urce în ierarhie, să primească şi ei ceva. De aici şi succesul pomenilor electorale ale lui don gigi. Atât tip cât mulţimea are un beneficiu palpabil de pe urma acestui tip de relaţie sistemul este stabil. Iar acest tip de mentalitate ( să ne dea!) este,un rezultat influenţat puternic de jumătatea de secol de comunism (dar nu numai). Constatăm astfel că pătura cea mai consistentă numeric nu pare a avea interesul conştient de a schimba relaţiile de vasalitate.
Ajugem si la asa zisa democraÅ£ie. Faptul că cei mai mulÅ£i nu au interesul să redefinească relaÅ£iile sociale din interiorul administraÅ£iei dintre cetăţeni ÅŸi administraÅ£ie face ca sistemul să rămână stabil. Ce facem cu votul atunci? Păi alegerile asigură doar că ierarhia se schimbă, că unii suzerani sunt schimbaÅ£i cu alÅ£ii, fără ca asta să afecteze în vreun fel existenÅ£a relaÅ£iilor de vasalitate. DemocraÅ£ia, deci, îşi face datoria. Dar ea nu poate schimba feudalismul. Un oras care isi zice democrat (pentru că Timisoara ar trebui sa fie un oras democratic) se complace într-un sistem social de Ev Mediu        
Multumesc autorului articolului, compilat de subsemnatul

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu