Primăria Timişoara
figurează în raportul curţii de conturi cu cele mai mari abateri
financiar-contabile dintre unităţile timişene controlate pe parcursul anului
2011: 3.935.924.000 de lei!
Spicuiri din Raport
privind Finantele publice Locale pe Anul 2010
La RATT
actiunea de audit a avut ca obiectiv principal „Auditul performantei privind monitorizarea transportului in comun in
municipiul Timisoara la RA transport in perioada 2008-2010” la care au fost
constatate urmatoarele abateri:
-
Neianregistrarea contabila a operatiunilor de
intrare sau iesire a unor bunuri din patrimoniu. Din verificarea modului de
evidentire a operatiunilor de achizitionare si consum combustibil (motorina,
benzina) s-a constatat faptul ca acesta evidentiaza intreaga cantitate de
combustibil achizitionata, in contul de cheltuieli fara a inregistra
contravaloarea cantitatilor de combustibil existenta in rezervoarele
mijloacelor de transport, neconsumata la finele fiecarei luni, respectic
anului, influentand prin aceasta rezultatele financiare ale entitatii pentru
exercitiile financiare 2008-2010 si diminuarea impozitului pe profit datorat.
-
Neconstituirea unor comisii/grupuri de lucru
cu atributii de monitorizare, coordonare si indrumare metodolocica cu privire
la sistemele proprii de control managerial, respectiv nu au fost emise decizii
interne.
-
Neelaborarea si neaprobarea de proceduri
operationale aferente activitatilor procedurale si in special, pentru
operatiunile economice
-
Nu au fost
elaborate liste de verificare, in care sunt detailate obiectivele verificarii,
pentru fiecare operatiune cuprinsa in cadrul specific, in care sunt detailate
obiectivele verificarii, pentru fiecare operatiune cuprinsa in cadrul specific
al entitatii contrar punctelor 2.3 din OMFP nr.522/2003
-
Activitatea de
control financiar de gestiune nu s-a desfasurat pe baza de programe de lucru
semestriale, conform punctului 156 din Normele nr. 63943/1991
-
Nestabilirea,
neevidentierea si neincasarea in cuantumul si la termenele prevazute de lege a
unor venituru bugetare, de catre unitatea administrativ teritoriala a
municipiului Timisoara, abatere retinuta urmare constatarilor efectuate de
catre entitate a unor servicii de transport public local in baza unui contract
de delegare de gestiune incheiat cu Societatea metropolitana de Transport
Timisoara in conditiile in care serviciul de transport, proprietate privata a
municipiului Timisoara, au fost atribuite in administrarea gratuita, contrar
prevederilor legale privind regimul juridic al delegarii de gestiune, respectiv
prin concesionare (oare aici apare
numele firmei fantoma Asociatia Societatea Metropolitana de Transport Timisoara)
-
Incalcarea prevederilor
legale referitoare la administarea si gestionarea patrimoniului public si
privat al statului si al unitatilor administrativ teritoriale – Incheierea sau
concesionarea de bunuri sau servicii apartinant domeniului public sau privat al
statului si al unitatilor administrativ-teritoriale cu incalcarea legii astfel
ca in ce priveste modul in care autoritatile administatiei publice locale, atat
deliberativa cat si cea executiva au procedat la transmiterea bunurilor din
proprietatea privata a comunitatii locale, in vederea exploatarii si realizarii
serviciului public de transport local, se constata nerespectarea prevederilor
legale prin neconcesionarea serviciului sub forma atribuirii gestiunii delegate
cu perceperea unei redevevente cedl putin in echivalentul amortizarii calculate
destinate recuperarii investitiei realizate cuantificata in suma de 5.371.2 mii
lei, cu consecinte in diminuarea veniturilor din concesiuni datorate bugetului
local. Nereglementarea cadrului legal, contractual, lipsa contractului legal,
au conditionat utilizarea ineficienta a bunurilor din patrimoniul privat al
Municipiului Timisoara
-
Plati peste
normele, cotele sau baremurile legale aprobate, in sensul ca in cazul unui
numar de 747 pozitii referitoare la mijloace de transport – autobuze s-au
inregistrat depasiri nejustificate la data auditului, a consumului normat de
combustibil benzina si motorina, in cantiate de 55.899,72 lei ( oare unde apar depasirile masinilor
de la peimarie, plitia locala, sefii RATT)
Dupa
toate acestea in opinea lui don Gigi popa este cel mai bun director din 1990 pana
azi.
La SC Drumuri
Municipare SA Timisoara a fost cazul sesizarii organelor de urmarire penala
potrivit Legii nr.94/1992 privind organizarea si functionarea Curtii de
Conturi, republicata, intrucat o activitate (profitabila) de interes poublic
local cu influente majore asupra bugetului public al municipiului Timisoara
(parte de venituri, avand in vedere ca in conformitate cu legislatia privind
finantele publice locale si legile bugetare anuale profitul net al societatilor
de interes local reprezinta o sursa importanta in bugete locale) a fost intr-o
prima faza, partial transferata (printr-o hotarare de consiliu local la SC
ROSIGN SRL – la o data anteriara infintarii acesteia) catre o zona de interes
privat (65%), din zona publica locala, pentru ca ulterior, toata activitatea si
intregul profit ca sursa de venit public local sa se regaseasca, exclusiv catre
aceiasi zona de interese private (ar fi deosebit de interesant de a sti
patronatul firmei SC ROSIGN SRL. Cred ca va fi un soc pentru unii timisoreni)
Pentru ca cititorii sa intelega
mai bine ce s-a intamplat publicam si articolul
din Renasterea Banateana publicat in 21.02.2012
Rapoartele privind finanţele publice locale pe anul 2010, publicate de Curtea de Conturi a României la sfârşitul lunii trecute, oferă, chiar dacă după o mare întârziere, o imagine deloc măgulitoare asupra modului în care aleşii şi funcţionarii pe care aceştia îi coordonează au grijă la cheltuirea banului public.
Unitatea Administrativ-Teritorială Municipiul Timişoara (UATM Timişoara) - cum este denumită municipalitatea timişoreană în limbajul specializat al Curţii de conturi - nu străluceşte în materie de disciplină financiară şi de bună chivernisire a bugetului.
Primăria Timişoara figurează în raportul Curţii de conturi cu cele mai mari abateri financiar-contabile dintre unităţile timişene controlate pe parcursul anului 2011, ceea ce nu poate decât să întărească impresia unei confuzii financiare la nivelul municipalităţii din oraşul de pe Bega.
"Abaterile şi neregulile constatate în anul 2011, în sumă totală de 3.935.924.000 de lei, prezintă următoarea structură: venituri suplimentare în sumă totală de 34.922.000 de lei; prejudicii totale cuantificate la nivelul sumei de 30.686.000 de lei; abateri financiar-contabile estimate la suma totală de 3.870.316.000 de lei, respectiv 98,30 la sută, acestea deţinând ponderea cea mai mare", se arată în raportul Curţii de conturi.
Din aceste sume totale, conform tabelului publicat de Curtea de Conturi a României, municipiului Timişoara îi revin sumele de 47.000 de lei - prejudicii şi nu mai puţin de 3.618.430.000 (aproape patru miliarde!!!) de lei noi, adică peste un miliard de dolari - abateri financiar-contabile. Aceste abateri nu înseamnă că ar fi luat cineva banii şi i-ar fi dus acasă, dar ridică semne de întrebare asupra modului în care sunt gestionaţii banii publici la Timişoara.
Nici o altă unitate administrativ-teritorială controlată anul trecut de Curtea de conturi nu a mai fost atât de indisciplinată financiar, reşedinţa judeţului Timiş deţinând recordul ca sumă, cu o pondere covârşitoare în totalul abaterilor şi neregulilor constatate.
"Drumurile
Municipale", căpuşate cu binecuvântarea aleşilor
În
acelaşi raport al Curţii de conturi, stă scris negru pe alb ceea ce în
Timişoara s-a spus şi s-a scris de mai mulţi ani, şi anume că Societatea
Drumuri Municipale a fost căpuşată pentru a servi unor interese
private. De această dată, au fost sesizate şi organele de urmărire penală.
Curtea de conturi a constatat următoarele: "Abateri privind exercitarea calităţii de acţionar, la SC Drumuri Municipale SA Timişoara, astfel:Consiliul Local al UATM Timişoara, în calitate de acţionar al SC Drumuri Municipale SA, ca urmare a exercitării unei activităţi defectuoase de administrare a patrimoniului entităţii SC Drumuri Municipale SA, concretizată în emiterea de hotărâri de consiliu sau hotărâri ale consiliului de administraţie, cu impact asupra patrimoniului entităţii, a condus la situaţia ca o activitate profitabilă, în valoare estimată de 4.227.000 de lei, de interes public local, cu influenţe majore asupra bugetului public al municipiului Timişoara, să fie într-o primă fază, parţial, transferată către o zonă de interes privat (65 la sută), din zona publică locală, pentru ca ulterior toată activitatea şi întreg profitul ca sursă de venit public local să se regăsească, exclusiv, către aceeaşi zonă de interese private. La SC Drumuri Municipale SA Timişoara a fost cazul sesizării organelor de urmărire penală, potrivit Legii nr. 94/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii de Conturi, republicată, întrucât o activitate (profitabilă) de interes public local cu influenţe majore asupra bugetului public al municipiului Timişoara (partea de venituri, având în vedere că în conformitate cu legislaţia privind finanţele publice locale şi legile bugetare anuale profitul net al societăţilor de interes local reprezintă o sursă importantă în aceste bugete) a fost într-o primă fază, parţial, transferată printr-o hotărâre de consiliu local la SC ROSIGN SRL – la o dată anterioară înfiinţării acesteia".
Este vorba despre o hotărâre a Consiliului Local Timişoara din luna octombrie 2001, care poartă numărul 269 şi care se referă la atribuirea lucrărilor de semnalizare rutieră din oraş. În hotărâre se spunea: "Lucrările de semnalizare rutieră din municipiul Timişoara finanţate din bugetul local şi de stat, se atribuie, prin procedura negocierii cu o singură sursă, pe bază de contract, pe o perioadă de 14 ani, Societăţii de Semnalizări Rutiere SC SRL. Contractul privind lucrările de semnalizare rutieră din municipiul Timişoara încheiat la data de 4.01.1999 între Primăria Municipiului Timişoara şi SC Drumuri Municipale SA se preia de către SC ROSIGN SRL". Într-adevăr, ROSIGN SRL din Timişoara este o societate comercială înregistrată la data de 13 noiembrie 2001, după adoptarea hotărârii de consiliu local, având ca activitate principală "activităţi de inginerie şi consultanţă tehnică legate de acestea".
Conform Curţii de Conturi, acesta este doar unul dintre aranjamentele financiare care s-au făcut în Primăria Timişoara în ultimii ani, lista fiind lungă şi surprinzătoare.
Curtea de conturi a constatat următoarele: "Abateri privind exercitarea calităţii de acţionar, la SC Drumuri Municipale SA Timişoara, astfel:Consiliul Local al UATM Timişoara, în calitate de acţionar al SC Drumuri Municipale SA, ca urmare a exercitării unei activităţi defectuoase de administrare a patrimoniului entităţii SC Drumuri Municipale SA, concretizată în emiterea de hotărâri de consiliu sau hotărâri ale consiliului de administraţie, cu impact asupra patrimoniului entităţii, a condus la situaţia ca o activitate profitabilă, în valoare estimată de 4.227.000 de lei, de interes public local, cu influenţe majore asupra bugetului public al municipiului Timişoara, să fie într-o primă fază, parţial, transferată către o zonă de interes privat (65 la sută), din zona publică locală, pentru ca ulterior toată activitatea şi întreg profitul ca sursă de venit public local să se regăsească, exclusiv, către aceeaşi zonă de interese private. La SC Drumuri Municipale SA Timişoara a fost cazul sesizării organelor de urmărire penală, potrivit Legii nr. 94/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii de Conturi, republicată, întrucât o activitate (profitabilă) de interes public local cu influenţe majore asupra bugetului public al municipiului Timişoara (partea de venituri, având în vedere că în conformitate cu legislaţia privind finanţele publice locale şi legile bugetare anuale profitul net al societăţilor de interes local reprezintă o sursă importantă în aceste bugete) a fost într-o primă fază, parţial, transferată printr-o hotărâre de consiliu local la SC ROSIGN SRL – la o dată anterioară înfiinţării acesteia".
Este vorba despre o hotărâre a Consiliului Local Timişoara din luna octombrie 2001, care poartă numărul 269 şi care se referă la atribuirea lucrărilor de semnalizare rutieră din oraş. În hotărâre se spunea: "Lucrările de semnalizare rutieră din municipiul Timişoara finanţate din bugetul local şi de stat, se atribuie, prin procedura negocierii cu o singură sursă, pe bază de contract, pe o perioadă de 14 ani, Societăţii de Semnalizări Rutiere SC SRL. Contractul privind lucrările de semnalizare rutieră din municipiul Timişoara încheiat la data de 4.01.1999 între Primăria Municipiului Timişoara şi SC Drumuri Municipale SA se preia de către SC ROSIGN SRL". Într-adevăr, ROSIGN SRL din Timişoara este o societate comercială înregistrată la data de 13 noiembrie 2001, după adoptarea hotărârii de consiliu local, având ca activitate principală "activităţi de inginerie şi consultanţă tehnică legate de acestea".
Conform Curţii de Conturi, acesta este doar unul dintre aranjamentele financiare care s-au făcut în Primăria Timişoara în ultimii ani, lista fiind lungă şi surprinzătoare.
Multumim cititorilor
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu